Wyślij briefa na adres brief[at]guaranapr.pl Poniedziałek - Piątek: od 8:00 do 16:00
Spotkajmy się Katowice, Jaworzno, Kraków (tylko umówione spotkania)
Zawsze możesz do nas napisać biuro (małpka) guaranapr.pl lub skorzystaj z KONTAKT
Sztuczna inteligencja niezbędna w działaniach PR ! (a może "?"?)

Sztuczna inteligencja, wykorzystywana już szeroko w wielu branżach, odgrywa również istotną rolę we wzmacnianiu i usprawnianiu różnych działań public relations (PR). W rozwijającej się gospodarce cyfrowej zmienia się również charakter działań PR. Istotne jest zatem połączenie technologii i strategii, aby wprowadzić przełomowe zmiany w sposobie, w jaki organizacje łączą się z odbiorcami. Jedną z takich innowacji, która zmienia krajobraz PR, jest właśnie sztuczna inteligencja, która tworzy nową erę skuteczności działań PR.

AI jako asystent specjalisty ds. Public Relations

Wyobraź sobie, że masz inteligentnego asystenta, który może skanować i analizować ogromną liczbę danych z artykułów prasowych, postów w mediach społecznościowych i rozmów online w czasie rzeczywistym, zapewniając natychmiastowy wgląd w reputację danej marki i nastroje społeczne. Ta możliwość pozwala specjalistom ds. PR podejmować decyzje oparte na danych, dostosowywać strategie oraz szybko reagować na pojawiające się trendy lub kryzysy. Ponadto chatboty oparte na sztucznej inteligencji rewolucjonizują interakcje z klientami. Mogą obsługiwać rutynowe zapytania, dostarczać informacje o produktach lub usługach, a nawet angażować się w spersonalizowane rozmowy. W ten sposób pozwalają specjalistom PR, skupić się na bardziej strategicznych działaniach i uwalniają ich od rutynowych zadań. Jednak co istotne jakie są dokładnie obszary public relations, gdzie może Cię — specjalistę ds. PR — wesprzeć sztuczna inteligencja?

Obszary wykorzystania AI w Public Relations

Wyodrębniliśmy 4 główne segmenty zastosowania sztucznej inteligencji w public relations.

A są one następujące: (1) budowanie strategii, (2) tworzenie contentu, (3) monitoring mediów i social mediów, (4) interakcje z odbiorcami.

AI w tworzeniu strategii Public Relations

Budowanie strategii komunikacji to jedno z kluczowych działań PR. Aby osiągnąć założone cele, niezbędna jest odpowiednia analiza danych. Istnieje już wiele narzędzi do analizy danych oparte o AI, które pomagają w procesach planowania i podejmowania decyzji. AI zatem pomaga firmom tworzyć przyszłe scenariusze dla biznesu, łącznie z działaniami PR, i wyodrębnić istniejące trendy. W ten sposób poszczególne działy organizacji podejmują łatwiej, szybciej i trafniej strategiczne decyzje i dostarczają bardziej dopasowany do odbiorcy przekaz. Przyczynia się również do identyfikacji odpowiednich odbiorców i mediów.

Bardzo popularny ostatnio ChatGPT, również oparty o działanie sztucznej inteligencji i analizę szerokiej bazy danych, może być świetnym asystentem w procesie tworzenia strategii działań PR. Odpowiednio zapytany dostarcza wstępne idee istotne dla budowania strategii. Innym istotnym narzędziem do analizy danych jest również Google Analytics (oparty machine learning), który pozwala śledzić trendy i efektywność kampanii PR poprzez analizę danych ze stron www i aplikacji mobilnych.

Copywriting i content creation w oparciu o AI

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest również do tworzenia contentu, czyli tekstów np. na strony www, do wpisów blogowych, informacji prasowych, raportów, do wystąpień publicznych, scenariuszy debat i konferencji oraz grafik i materiałów video. Aby tworzyć sprawnie świetny content specjaliści ds. public relations wykorzystują różne narzędzia, których działanie oparte jest o AI. Wspierają one tworzenie lub same generują różne materiały, realizują korektę, podpowiadają tematy najbardziej istotne dla odbiorców. Do tego między innymi służy generatywna sztuczna inteligencja.

AI może dostarczyć bardziej szczegółowe dane na temat odbiorców danej marki (np. grupa demograficzna, najlepszy czas wysyłki, preferencje zakupowe) dzięki czemu specjaliści ds. PR mogą tworzyć bardziej spersonalizowane działania przez lepiej dopasowany przekaz odpowiadając na potrzeby danej grupy docelowej. Zatem wykorzystując uczenie maszynowe możesz przewidzieć jaki przekaz będzie najbardziej skuteczny dla danego odbiorcy dobierając np. odpowiedni tytuł i czas wysyłki.

AI w Monitoringu Mediów i zarządzaniu kryzysowym

Wiele narzędzi do monitorowania mediów i social media jest również opartych o AI np. sentione, sotrender.pl. Są to narzędzia, dzięki którym możesz sprawdzić efektywność kampanii, jak dziennikarze piszą o danej marce, ale również pozwalają zarządzać reputacją marki i wpływać na „nastroje” odbiorców dzięki monitorowaniu tak zwanych sentymentów, czyli pozytywnego lub negatywnego odbioru marki. Eksperci PR za pomocą narzędzi opartych o działanie sztucznej inteligencji analizują wzmianki w rozmowach i komentarzach w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych. A w przypadku gorszego odbioru marki np. w dobie kryzysu mogą szybko reagować na te nastroje, nawet na wczesnym etapie kryzysu i lepiej zarządzać wizerunkiem marki,

Monitoring mediów pozwala na analizę i ocenę kampanii PR, wykazuje jej efekty widoczne w mediach. Narzędzia do monitoringu mediów pozwalają również na ocenę wartości zasięgu kampanii i informacji prasowych w mediach, czyli atrybucję dla uzyskanych mediów. A takie narzędzia jak Impact i Onclusive pozwalają ocenić wyniki sprzedaży w odniesieniu do zasięgu medialnego przeprowadzonej kampanii PR.

Spersonalizowana efektywna komunikacja

Sztuczna inteligencja umożliwia lepsze spersonalizowanie przekazu wiadomości do konkretnych odbiorców np. w newsletterach, w kampaniach e-mailingowych, w emailach, co zwiększa skuteczność przekazu. Dodatkowo narzędzia oparte o AI podpowiedzą Ci odpowiednio ton komunikacji, zasugerują przeformułowanie wypowiedzi, aby uczynić komunikację bardziej pozytywną i tym samym efektywniejszą. A w komunikacji z interesariuszami mogą również zastąpić chatboty, nie tylko dział obsługi klientów, ale również zespół PR, odpowiadając na podstawowe rutynowe pytania na temat marki i produktów.

Przyszłość Public Relations w towarzystwie AI

Do realizacji tych wszystkich działań powstało już bardzo wiele narzędzi w oparciu o AI, ale o tym wszystkim w kolejnym poście. Narzędzia te służą do automatyzacji i usprawnienia pracy specjalistów ds. PR, aby w ten sposób uzyskać lepsze efekty. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji jej rola w public relations będzie się z pewnością dalej rosła, dlatego rekomendujemy zaadoptowanie wybranych dostępnych już narzędzi i śledzenie nowych trendów. Celem sztucznej inteligencji nie jest jednak zastąpienie specjalistów PR, ale usprawnienie ich pracy. W erze cyfrowej narzędzia te nie są już opcją, ale to imperatyw. Pamiętaj jednak, że chociaż sztuczna inteligencja może znacznie wzmocnić efektywność PR, to jednak ludzka wiedza i kreatywność pozostają niezbędne, aby koordynować dostępne narzędzia. Zatem aby osiągnąć najlepsze wyniki, integracja sztucznej inteligencji w public relations wymaga równowagi między technologią a działaniem człowieka. 

Autor: JM

Informacja o cookies
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w naszej polityce cookies
Dowiedz się więcej