Stale rozwijające się środowisko cyfrowe narzuca pewne standardy i sposób komunikacji również dla branży PR. Tempo działania znacznie przyspieszyło. W odpowiedzi na to coraz więcej firm proponuje wiele rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI), również narzędzia AI dla PR.
Narzędzia AI dla Public Relations - na jakie zwrócić uwagę?
W ostatnim czasie na popularności szczególnie zyskała generatywna sztuczna inteligencja, która właśnie zasila działanie wielu narzędzi wspierających aktywności public relations. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję szczególnie zostały spopularyzowane dzięki wprowadzeniu do użycia programów takich jak: ChatGPT, Dalle-E, Midjourney i Stable Diffusion. Poniżej podajemy narzędzia AI, które mogę wspierać specjalistów ds. PR w codziennej pracy w takich obszarach jak: tworzenie tekstów, grafik i filmów wideo, analiza danych, monitoring mediów, tłumaczenia i transkrypcje mowy.
Content i tworzenie tekstów z AI
Istnieją już narzędzia oparte o AI, które tworzą teksty, redagują i realizują korektę. W ostatnim czasie szczególnie popularny stał się ChatGPT wprowadzony do użycia w listopadzie 2022 r., ale na rynku istnieją również inne narzędzia, którym warto się przyjrzeć i stosować w codziennej pracy.
- ChatGPT – działa w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję, tworzy teksty, odpowiadając na pytania lub polecenia tzw. prompty (z ang. prompts), przepisuje je, tłumaczy, a nawet może stworzyć strategię PR. Może być wykorzystywany w codziennej pracy eksperta ds. PR w tworzeniu informacji prasowych, tekstów na stronę www, ale też podpowie, jak stworzyć strategię PR lub komunikacji na social media dla firmy z danej branży i kategorii. Należy jednak pamiętać, iż jest to tylko narzędzie pomocne w pracy specjalisty, który zdecydowanie powinien zweryfikować podany wynik. www.chat.openai.com
- Anyword – tworzy różnego rodzaju teksty np. informacje prasowe, teksty na strony www, wpisy na blogi, teksty do kampanii reklamowych realizowanych na różnych platformach społecznościowych, takich jak: Facebook, LinkedIn i X.com (wcześniej Twitter). Anyword zapewnia również wskaźniki predykcyjne, czyli pokazuje, jaki efekt dany tekst może osiągnąć, jak dana część wiadomości działa i na kogo, co pomaga dostosować odpowiednią treść dla wybranej płci i grupy wiekowej. Dodatkowo pomaga tworzyć teksty na podstawie danych. www.anyword.com
- Smodin – tworzy teksty w odpowiedzi na pytania, przeprowadza research (zbiera informacje), przepisuje teksty, dostosowując do innego stylu oraz sprawdza ich oryginalność (antyplagiat). www.smodin.io
- TLDR – tworzy podsumowania długich treści np. artykułów lub raportów. www.tldrthis.com
Sprawdź też: Gemini od Google, Copilot od Microsoft, content generator Rytr, wszechstronne narzędzie Writer.com, Copy.Ai do marketingu i sprzedaży oraz Jasper.
Tworzenie grafik z AI
Specjaliści ds. public relations również potrzebują czasami szybko stworzyć prostą grafikę. Do tego mogą wykorzystać kilka nowych narzędzi, które zostały wprowadzone w ostatnich latach i są oparte o tzw. generatywną sztuczną inteligencję i tworzą obrazy z opisów w języku naturalnym, zwanych „podpowiedziami” (ang. prompts).
- Midjourney – www.midjourney.com - obsługiwany za pośrednictwem Discorda
- Dall-E i Dall-E 2 – www.openai.com/dall-e-2
- Adobe Firefly - https://firefly.adobe.com/inspire/images
- Stable Diffusion – www.stablediffusionweb.com
- Microsoft Designer – www.designer.microsoft.com
- Hotpot AI Art Generator - https://hotpot.ai/art-generator
- Canva – to narzędzie znane jest już od dłuższego czasu, jednak nadąża za trendami technologicznymi i obecnie jest również oparte o AI. Pomaga tworzyć grafiki i podpowiada pomysły. www.canva.com
Przykład grafiki wygenerowanej przez Bing AI
PS. W Photoshopie (beta) znajdziesz też narzędzie do generowania obrazów, dzięki AI.
Tworzenie video z AI
Obecnie, aby przykuć uwagę wybranej grupy docelowej np. w mediach społecznościowych i aby tworzyć innowacyjny wizerunek danej marki specjalista ds. PR może tworzyć również wideo. Na rynku dostępne są już narzędzia do tworzenia i edycji filmików wideo prostych w użyciu. Podajemy poniżej kilka przykładów takich narzędzi:
- Synthesia.io – tworzy profesjonalne wideo bez użycia mikrofonu i kamery. Wystarczy wprowadzić tekst, aby uzyskać wysokiej jakości wideo z Avatarami i głosem lektora, nawet w 120 językach. www.synthesia.io
- Lumen5 – pomaga również amatorom tworzyć filmy bez wcześniejszego szkolenia i doświadczenia. www.lumen5.com
- Runaway ML – dostarcza profesjonalistom wiele funkcji opartych o AI do edycji filmów. Umożliwia prostą edycję, ale również zaawansowane przetwarzanie, aby uzyskać nieskazitelne efekty wizualne, odpowiednie formatowanie, korekcję kolorów. Jak podaje firma: „Runway jest jak posiadanie własnego studia produkcji wideo bezpośrednio w przeglądarce”, co oznacza, że posiada tak wiele funkcji. www.runwayml.com/video-editing
- Raw Shorts – tworzy animowane filmy w krótkim czasie np. proste filmy instruktażowe. www.rawshorts.com
AI w monitoringu mediów i social mediów
- Sentione – zapewnia monitorowanie Internetu i analizę mediów społecznościowych, służy do analizy trendów i konsumentów, zapewnia tzw. social listening, czyli zbiera posty dotyczące marki w jednym miejscu z miliona źródeł online np. z Facebooka, tweety z Twittera (obecnie X.com), komentarze z YouTube. Pokazuje, jakie występują nastroje w komentarz na temat marki. www.sentione.com/pl
- Brand24 – realizuje i dostarcza analizę obecności marki np. w social media i serwisach informacyjnych, na blogach, forach i stronach z recenzjami. www.brand24.com
AI w analizie danych
- Sentione – służy również do analityki danych online i pozwala analizować duże zbiory danych. Dzięki temu narzędziu specjaliści ds. PR dowiedzą się, kim są dokładnie odbiorcy marki, jak do nich najlepiej dotrzeć i dlaczego konsumenci wybierają dane produkty lub usługi. www.sentione.com/pl
- Google Analitycs 4 – pozwala śledzić trendy i efektywność kampanii PR poprzez analizę danych ze stron www, platform społecznościowych i aplikacji mobilnych.
AI w tłumaczeniach
- DeepL – tłumaczy nawet bardzo duże pliki w pdf i w Wordzie, ale też prezentacje PowerPoint z 31 języków. Narzędzie szybko i automatycznie rozpoznaje język, dlatego działa bardzo sprawnie i niezawodnie. www.deepl.com/translator
AI w transkrypcji
- Otter.AI – rejestruje i przepisuje rozmowy ze spotkań np. na Zoom, Microsoft Teams lub Google Meet. Notatki z dowolnej konwersacji mogą być zaszyfrowane i udostępniane w czasie rzeczywistym przy użyciu automatycznego rozpoznawania mowy. www.otter.ai
To tylko kilka z wielu dostępnych na rynku narzędzi AI do działań PR. Warto samemu przetestować je dostosowując odpowiednio do swoich potrzeb.
Autor: JM
- Social media B2B czyli firma na linkedin i twitter
- Jak wybrać influencera do współpracy? Najważniejsze aspekty!
- Śmierć Twittera: Elon Musk tworzy nową markę „X”
- Rolki podbijają social media – sprawdź, jak je wykorzystać!
- Sztuczna inteligencja niezbędna w działaniach PR ! (a może "?"?)
- Skuteczna strategia współpracy marki z influencerem – jak ją stworzyć?
- Jak skutecznie wykorzystać public relations w budowaniu wizerunku marki?