Wyślij briefa na adres brief[at]guaranapr.pl Poniedziałek - Piątek: od 8:00 do 16:00
Spotkajmy się Katowice, Jaworzno, Kraków (tylko umówione spotkania)
Zawsze możesz do nas napisać biuro (małpka) guaranapr.pl lub skorzystaj z KONTAKT
Narzędzia AI - jak zwiększyć efektywność Public Relations?

Stale rozwijające się środowisko cyfrowe narzuca pewne standardy i sposób komunikacji również dla branży PR. Tempo działania znacznie przyspieszyło. W odpowiedzi na to coraz więcej firm proponuje wiele rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI), również narzędzia AI dla PR.

Narzędzia AI dla Public Relations - na jakie zwrócić uwagę? 

W ostatnim czasie na popularności szczególnie zyskała generatywna sztuczna inteligencja, która właśnie zasila działanie wielu narzędzi wspierających aktywności public relations. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję szczególnie zostały spopularyzowane dzięki wprowadzeniu do użycia programów takich jak: ChatGPT, Dalle-E, Midjourney i Stable Diffusion. Poniżej podajemy narzędzia AI, które mogę wspierać specjalistów ds. PR w codziennej pracy w takich obszarach jak: tworzenie tekstów, grafik i filmów wideo, analiza danych, monitoring mediów, tłumaczenia i transkrypcje mowy.  

Content i tworzenie tekstów z AI

Istnieją już narzędzia oparte o AI, które tworzą teksty, redagują i realizują korektę. W ostatnim czasie szczególnie popularny stał się ChatGPT wprowadzony do użycia w listopadzie 2022 r., ale na rynku istnieją również inne narzędzia, którym warto się przyjrzeć i stosować w codziennej pracy.

  • ChatGPT – działa w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję, tworzy teksty, odpowiadając na pytania lub polecenia tzw. prompty (z ang. prompts), przepisuje je, tłumaczy, a nawet może stworzyć strategię PR. Może być wykorzystywany w codziennej pracy eksperta ds. PR w tworzeniu informacji prasowych, tekstów na stronę www, ale też podpowie, jak stworzyć strategię PR lub komunikacji na social media dla firmy z danej branży i kategorii. Należy jednak pamiętać, iż jest to tylko narzędzie pomocne w pracy specjalisty, który zdecydowanie powinien zweryfikować podany wynik. www.chat.openai.com
  • Anyword – tworzy różnego rodzaju teksty np. informacje prasowe, teksty na strony www, wpisy na blogi, teksty do kampanii reklamowych realizowanych na różnych platformach społecznościowych, takich jak: Facebook, LinkedIn i X.com (wcześniej Twitter). Anyword zapewnia również wskaźniki predykcyjne, czyli pokazuje, jaki efekt dany tekst może osiągnąć, jak dana część wiadomości działa i na kogo, co pomaga dostosować odpowiednią treść dla wybranej płci i grupy wiekowej. Dodatkowo pomaga tworzyć teksty na podstawie danych. www.anyword.com.  Podobne: copy.ai
  • Smodin – tworzy teksty w odpowiedzi na pytania, przeprowadza research (zbiera informacje), przepisuje teksty, dostosowując do innego stylu oraz sprawdza ich oryginalność (antyplagiat). www.smodin.io
  • TLDR  – tworzy podsumowania długich treści np. artykułów lub raportów. www.tldrthis.com   

Tworzenie grafik z AI

Specjaliści ds. public relations również potrzebują czasami szybko stworzyć prostą grafikę. Do tego mogą wykorzystać kilka nowych narzędzi, które zostały wprowadzone w ostatnich latach i są oparte o tzw. generatywną sztuczną inteligencję i tworzą obrazy z opisów w języku naturalnym, zwanych „podpowiedziami” (ang. prompts).

Przykład grafiki wygenerowanej przez Bing AI
Przykład grafiki wygenerowanej przez Bing AI

PS. W Photoshopie (beta) znajdziesz też narzędzie do generowania obrazów, dzięki AI. 

Tworzenie video z AI

Obecnie, aby przykuć uwagę wybranej grupy docelowej np. w mediach społecznościowych i aby tworzyć innowacyjny wizerunek danej marki specjalista ds. PR może tworzyć również wideo. Na rynku dostępne są już narzędzia do tworzenia i edycji filmików wideo prostych w użyciu. Podajemy poniżej kilka przykładów takich narzędzi:

  • Synthesia.io – tworzy profesjonalne wideo bez użycia mikrofonu i kamery. Wystarczy wprowadzić tekst, aby uzyskać wysokiej jakości wideo z Avatarami i głosem lektora, nawet w 120 językach.  www.synthesia.io
  • Lumen5 – pomaga również amatorom tworzyć filmy bez wcześniejszego szkolenia i doświadczenia. www.lumen5.com
  • Runaway ML – dostarcza profesjonalistom wiele funkcji opartych o AI do edycji filmów. Umożliwia prostą edycję, ale również zaawansowane przetwarzanie, aby uzyskać nieskazitelne efekty wizualne, odpowiednie formatowanie, korekcję kolorów. Jak podaje firma: „Runway jest jak posiadanie własnego studia produkcji wideo bezpośrednio w przeglądarce”, co oznacza, że posiada tak wiele funkcji. www.runwayml.com/video-editing
  • Raw Shorts – tworzy animowane filmy w krótkim czasie np. proste filmy instruktażowe. www.rawshorts.com 

AI w monitoringu mediów i social mediów

  • Sentione – zapewnia monitorowanie Internetu i analizę mediów społecznościowych, służy do analizy trendów i konsumentów, zapewnia tzw. social listening, czyli zbiera posty dotyczące marki w jednym miejscu z miliona źródeł online np. z Facebooka, tweety z Twittera (obecnie X.com), komentarze z YouTube. Pokazuje, jakie występują nastroje w komentarz na temat marki. www.sentione.com/pl 
  • Brand24 – realizuje i dostarcza analizę obecności marki np. w social media i serwisach informacyjnych, na blogach, forach i stronach z recenzjami. www.brand24.com

AI w analizie danych

  • Sentione – służy również do analityki danych online i pozwala analizować duże zbiory danych. Dzięki temu narzędziu specjaliści ds. PR dowiedzą się, kim są dokładnie odbiorcy marki, jak do nich najlepiej dotrzeć i dlaczego konsumenci wybierają dane produkty lub usługi. www.sentione.com/pl  
  • Google Analitycs 4 – pozwala śledzić trendy i efektywność kampanii PR poprzez analizę danych ze stron www, platform społecznościowych i aplikacji mobilnych.

AI w tłumaczeniach

  • DeepL – tłumaczy nawet bardzo duże pliki w pdf i w Wordzie, ale też prezentacje PowerPoint z 31 języków. Narzędzie szybko i automatycznie rozpoznaje język, dlatego działa bardzo sprawnie i niezawodnie. www.deepl.com/translator

AI w transkrypcji

  • Otter.AI – rejestruje i przepisuje rozmowy ze spotkań np. na Zoom, Microsoft Teams lub Google Meet. Notatki z dowolnej konwersacji mogą być zaszyfrowane i udostępniane w czasie rzeczywistym przy użyciu automatycznego rozpoznawania mowy. www.otter.ai

To tylko kilka z wielu dostępnych na rynku narzędzi AI do działań PR. Warto samemu przetestować je dostosowując odpowiednio do swoich potrzeb.

 

Autor: JM

Informacja o cookies
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w naszej polityce cookies
Dowiedz się więcej