Wyślij briefa na adres brief[at]guaranapr.pl Poniedziałek - Piątek: od 8:00 do 16:00
Spotkajmy się Katowice, Jaworzno, Kraków (tylko umówione spotkania)
Zawsze możesz do nas napisać biuro (małpka) guaranapr.pl lub skorzystaj z KONTAKT
Śmierć Twittera: Elon Musk tworzy nową markę „X”

Elon Musk, obecny właściciel Twittera, w niedzielę 23 lipca 2023 r. ogłosił rebranding kultowej marki przekształcając ją na firmę „X”. W swoim poście napisał: „Wkrótce pożegnamy się z marką Twitter i stopniowo z wszystkimi ptakami”. Następnego dnia przystąpił do działania. Zmienił logo na „X”, a domena Twitter.com przekierowuje na X.com. To koniec logo z ptakiem i początek szeroko zakrojonego rebrandingu. Co czeka zatem użytkowników X.com, dawnego Twittera?

 

Jaki był tego początek? Krótka historia przejęcia Twittera

Ostatni rok dla kultowej platformy internetowej, jaką był Twitter, jest pełen kontrowersji i zwrotów akcji. Elon Musk, jeden z największych wizjonerów świata, w styczniu 2022 roku zaczął przejmować akcje firmy, osiągając większościowy pakiet 9,1 %. Następnie w kwietniu 2022 r. złożył ofertę kupna firmy za 44 mld $. Transakcja została zakończona w październiku 2022 r. i dokonana z ramienia firmy X Corp. Dalej w kwietniu 2023 r. Musk potwierdził zwolnienie 80% pracowników Twittera. W rezultacie z 8-tysięcznej załogi firmy zostało 1,5 tysiąca pracowników.

Co więcej, po poznaniu bliżej firmy miliarder stwierdził, że nie jest ona warta nawet połowy tego co zapłacił. Jednak przejęcie Twittera było dla Muska krokiem do zrealizowania wizji sprzed dziesięcioleci, która uwzględniała wykorzystanie platformy społecznościowej do stworzenia wielofunkcyjnej aplikacji. Jak podał jego biograf Walter Isaacson, Musk po transakcji przesłał mu następującą wiadomość „Jestem bardzo podekscytowany, że w końcu zaimplementowałem X.com tak, jak powinienem, używając Twittera jako akceleratora!"

Rebranding kultowej marki realizacją dawnej wizji Elona Muska

Zatem decyzja o rebrandingu, jak ujawnił biograf Elona Muska, nie była nagła. Jest krokiem zgodnym z planem, który snuł jeszcze w 1999 roku, kiedy założył X.com, a marka „X” miała zrewolucjonizować branżę finansową. Nowa marka ma zapewniać właśnie pełen zakres usług finansowych, w tym bankowość, zakupy cyfrowe, karty kredytowe, inwestycje i pożyczki. Dodatkowo, biograf wspomniał, że Musk był przekonany, że pieniądze opierają się na bazach danych i poszukiwał bezpiecznego sposobu rejestracji transakcji w czasie rzeczywistym. Miliarder w Twitterze widzi potencjał do realizacji właśnie swojej wizji z 1999 roku. Chodzi o przekształcenie Twittera poprzez połączenie serwisu społecznościowego oraz platformy finansowej i w efekcie oferowanie szerokich usług tworząc globalny marketplace. Platforma umożliwi płatności i komunikację dla wymiany idei, towarów i usług przy wsparciu sztucznej inteligencji.

Przekształcenie Twittera w „X” to nadanie serwisowi nowej tożsamości, czyli przemianę serwisu mikroblogowego w aplikację podobną do chińskiej WeChat, która łączy w sobie właśnie komunikator, media społecznościowe i możliwość płatności mobilnej. Potwierdzają to również słowa Lindy Yaccarino CEO X.com (wcześniej Twitter). „Nie ma absolutnie żadnych ograniczeń dla tej transformacji. „X” będzie platformą, która może dostarczyć, cóż… wszystko”.

Nowa nazwa „X”, nowe logo, nowe znaczenie dawnego Twittera

W nocy z niedzieli na poniedziałek – 23/24 lipca 2023 r. nowe logo „X” zastąpiło znane logo Twittera i zostało wyświetlone na budynku siedziby firmy, a w poniedziałek pojawiło się już na stronie internetowej dawnego Twittera. Co więcej, Musk podał również, że tweety powinny być nazywane od teraz „x” (x'sami). W swoim wpisie wyjaśnił, iż dawna nazwa nie ma dłużej sensu, gdyż zmienia się całkowicie charakter platformy. „X” to symbol i nazwa aplikacji „everything” do stworzenia, której miliarder dąży. Użytkownicy będą mogli tam komunikować się, robić zakupy, korzystać z różnego rodzaju rozrywki. Ogłosił również, że wprowadzi nowe funkcje do platformy, uczyni jej algorytmy open-source, będzie zwalczać konta spam-botów i promować wolność słowa.

Dodatkowo litera X ma z pewnością specjalne znaczenie dla Muska. Model X to nazwa jednego z samochodów Tesli. X jest również w nazwie firmy Space X – korporacji dostarczającej technologię do eksploracji kosmosu. Kolejna firma Muska związana ze sztuczną inteligencją to xAI. A imiona jego dwójki dzieci również zawierają X.

Natomiast w niedzielę Linda Yaccarino, CEO X.com podała, że: „X to przyszły stan nieograniczonej interaktywności – skoncentrowany na audio, wideo, wiadomościach, płatnościach / bankowości – tworząc globalny rynek dla pomysłów, towarów, usług i możliwości”. To bardzo dobre podsumowanie tego czym będzie X.com.

 

Krótka historia Twittera

Siła Twittera rosła od marca 2006 orku, kiedy platforma została założona przez Jacka Dorseya, Biz Stone'a, Noaha Glassa i Evana Williamsa. Pierwotnie był znany jako "twttr" i stanowił część wewnętrznego projektu firmy Obvious Corporation. W marcu 2007 roku platforma stała się publicznie dostępna, a nazwa została zmieniona na "Twitter". Portal społecznościowy szybko zyskał na popularności, zaczęło się od skromnych tweetów, których znaczenie wzrosło do globalnego wpływu.

Źródło: x.com

Źródło: X.com

Twitter, określany był jako serwis do mikro-blogowania, szybko po wystartowaniu stał się ważnym narzędziem komunikacji społecznej i politycznej. Zaistniał jako internetowe medium społecznościowe i bezpłatne narzędzie do dystrybucji krótkich notek (140 znaków). Od wystartowania służył szczególnie jako źródło informacji przekazywanych na żywo podczas wydarzeń. Wykorzystywany był przez media informacyjne. Jednak nie tylko. To również miejsce do dyskusji na różne tematy oraz platforma dla osób publicznych.

Serwis osiągnął ogromną skalę (wg. Statista ponad 368 mln użytkowników w 2022 r.) i stał się jedną z najważniejszych platform mediów społecznościowych na świecie. Jak jednak będzie wyglądała rzeczywistość Twittera po przejęciu przez Elona Muska i rebrandingu na X.com? Czy spełnią się prognozy Statista.com o spadku użytkowników, czy wręcz przeciwnie nowa marka odnotuje duże wzrosty? Na tą odpowiedź z pewnością musimy jeszcze chwilę poczekać.

 

Autor: JM

Informacja o cookies
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w naszej polityce cookies
Dowiedz się więcej