Rolki podbijają internet: znajdziesz je w wielku apkach społecznościowych. Z pewnością cały czas zastanawiasz się, jak najskuteczniej dotrzeć do odbiorców marki w stale zmieniającej się przestrzeni cyfrowej. Rolki mogą się tu sprawdzić!
Media społecznościowe rozwijają się w zawrotnym tempie, prześcigając się w nowych rozwiązaniach z zakresu komunikacji. Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, YouTube i Snapchat – to tylko niektóre z platform, które stanowią nieodłączną część naszego codziennego życia. A jeśli chodzi o przekazywanie informacji, to w ostatnim czasie królują rolki – króciutkie, dynamiczne filmy (z ang. reels). To one zdobywają coraz większą popularność. Są jednym z kluczowych narzędzi w dziedzinie public relations. Sprawdź, jakie są zasady tworzenia efektywnych rolek i jak możesz je wykorzystać w komunikacji!
Co możesz uzyskać dzięki rolkom?
Dzięki rolkom na popularnych portalach społecznościowych znacznie zwiększysz ruch organiczny oraz zasięgi konta danej marki lub osoby publicznej. Te krótkie, chwytliwe filmiki stają się doskonałym narzędziem do przekazania treści w sposób szybki, łatwy i przystępny dla szerokiego grona odbiorców. Trafiają nie tylko do użytkowników obserwujących dany profil, ale znacznie szerzej. W rezultacie przyczyniają się do szybkiego zwiększenia widoczności w social media. Zatem do dzieła!
Jak tworzyć rolki i gdzie je umieszczać?
Miejsca na rolki w mediach społecznościowych są niemal nieograniczone. Metę (dawny Facebook), zdominowały filmy. Instagram pomoże ci dzielić się krótkimi formami wideo w Stories oraz na kanale IGTV. TikTok z kolei to raj dla wszystkich, którzy pragną w łatwy sposób podbić świat młodszej publiczności.
Zasady tworzenia doskonałych rolek
Tworzenie skutecznych rolek wymaga stosowania pewnych zasad. Po pierwsze, pamiętaj o czasie. Najskuteczniejsze rolki trwają od 15 do 60 sekund (chociaż mogą trwać nawet 3 sekundy). Treść powinna być dynamiczna i wciągająca od pierwszych chwil. Koncentruj się na jednym, ważnym przekazie, aby nie przytłoczyć odbiorcy informacjami. Nie zapomnij także o estetyce! Starannie dopracowany wygląd zwiększa atrakcyjność filmu. Aby wciągnąć odbiorców w świat marki, stwórz odpowiednią atmosferę, czyli pamiętaj o muzyce. Zasady tworzenia rolek różnią się jednak lekko między portalami.
TikTok
Wszystko zaczęło się od TikToka. Tu obecnie średnie wideo osiąga czas 2,24 minuty (a nawet 3 minuty). Tu dominują treści edukacyjne i humorystyczne. Odbiorcy TikToka konsumują bardziej naturalny i luźny content. Filmiki są dynamiczne oraz okraszone dużą ilością napisów. Jednak często zdarza się, że stanowią one nieudane próby stworzenia czegoś śmiesznego. Pamiętaj, że w celu stworzenia dobrej rolki, możesz wykorzystać muzykę z biblioteki. Weź pod uwagę jednak, że TikTok skierowany jest do młodszej widowni, chociaż w ostatnim czasie nie tylko nastolatkowie czerpią rozrywkę i porady z TikToka.
Instagram wprowadził rolki w sierpniu 2020 roku, inspirując się ich popularnością na Tik Toku. Tu noszą nazwę Insta Rolki. Rolki mogą być „dubbingowane”, gdzie bohater rolki porusza tylko ustami i w ten sposób nawiązuje do wybranej ścieżki dźwiękowej. Inny przepis na rolkę to wyliczanie. Bohater rolki w tym przypadku pokazuje palcem napisy z odpowiednim przekazem, oczywiście w rytmie wybranej muzyki.
Rolkę tworzysz w prosty sposób. Wykorzystaj swój aparat w telefonie do nagrania krótkiego filmiku. Udostępnij go, wybierz na profilu opcję „rolka”, a z biblioteki dodaj podkład muzyczny lub własny dźwięk. W galerii znajdziesz również różne funkcje do tworzenia efektów specjalnych. Pobaw się, dostosuj odpowiednio styl do charakteru profilu marki lub osoby publicznej.
Przyjęło się, iż Insta Rolki to kadry w pięknym stylu, sielskie życie, piękne zdjęcia podróżnicze. Jednak to jak powinny wyglądać rolki, zależy to od charakteru prowadzonego profilu. Coraz częściej pojawia się również, zgodnie z trendami marketingowymi, autentyczność, dystans do rzeczywistości i humor. Co jest jeszcze ciekawe w przypadku Instagrama, opublikowany tu content może być łatwo, automatycznie zdublowany na drugim serwisie, czyli na Meta (Facebooku).
Facebook (META)
Rolki na Facebook'a (META) pojawiły się w lutym 2022 r. Mechanizmy i możliwości tworzenia rolek na Facebooku są podobne do Instagrama. Stworzone filmiki pokażą się tu w aktualnościach, w sekcji rolki i na profilu. Co więcej, na Instagramie i Facebooku jest również opcja „Twoja kolej”. Pozwala ona innym na interakcję z opublikowanym twoim filmikiem w Stories. W ten sposób można zachęcać do zabawy tematycznej, aby pokazać np. zdjęcia z wakacji o jakiejś tematyce.
Meta również posiada opcję dogrania rolki do filmiku stworzonego już przez kogoś innego. Pozwala to na wyświetlanie rolki w tym samym czasie lub tuż po poprzedniej, oryginalnej. Meta wprowadziła również możliwość tworzenia rolek automatycznie z kompilacji udostępnianych wcześniej relacji, które użytkownicy mogą publikować w formie wspomnień.
YouTube
Krótkie filmiki YouTube to shortsy. Jednak z pewnością jak raz wejdzie Ci „w krew” tworzenie rolek, to naturalnie szybko będziesz tworzył te krótkie formy wideo na wszystkie platformy. W ten sposób zwiększysz zasięg.
Pamiętaj, że to krótka forma wideo, zatem skup się na przekazaniu konkretów! Stosuj rolki, w ten sposób dotrzesz poza grupę swoich lub klienta obserwujących. Co jest również istotne, możliwość publikacji krótkich form wideo może przyczynić się do pokusy powtarzania contentu na różnych platformach. Jednak pamiętaj, inni użytkownicy korzystają z TikToka i inni są na Instagramie. Sprawdź swoją grupę docelową i odpowiednio dostosuj przekaz!
Rolki tworzą już niemalże wszystkie branże. Inspiruj się reels np. Coca-Cola Polska, Gazety Wyborczej, czy też marki kosmetycznej Tołpa. Rolki pozwolą ci z pewnością stworzyć świetny przekaz wartości marki!
Autor: JM
- Narzędzia AI - jak zwiększyć efektywność Public Relations?
- Jaki kanał social media dla gabinetu medycznego (stomatologicznego), placówki?
- Treści – klucz do sukcesu social mediów lekarza, dentysty i gabinetu
- Śmierć Twittera: Elon Musk tworzy nową markę „X”
- Sztuczna inteligencja niezbędna w działaniach PR ! (a może "?"?)
- Social media B2B czyli firma na linkedin i twitter
- Jak wybrać influencera do współpracy? Najważniejsze aspekty!