Timing: 10.06.2022-10.07.2022
Tło projektu:
W 2013 roku podczas prac nad Drogową Trasą Średnicową (DTS) w Gliwicach robotnicy natrafili na olbrzymią średniowieczną nekropolię. Ta stała się medialną sensacją, wszystko za sprawą pochówków, które nosił znamiona antywampirycznych. O odkryciu zrobiło się głośno na całym świecie! Co więcej, przeniknęło ono do popkultury. Nawiązania do niego pojawiły się np. w popularnym amerykańskim seriali „The Strain”.
10 lat później po odkryciu znaleziska, 6 czaszek z tego stanowiska zawitało do Dentim Clinic Medicover. Celem nietypowej wizyty było przebadanie ich z użyciem najnowszych technologii stomatologicznych - tych samych, które za granicą wykorzystuje się do badania m.in. egipskich i inkaskich mumii. Zadania podjęła się para stomatologów lek. stom. Marta Szymańska-Pawelec i lek. stom. Sebastian Pawelec.
Projekt otworzył slow-briefing prasowy w Dentim Clinic Medicover z udziałem lekarzy oraz Moniki Michnik, kierowniczki działu archeologii Muzeum w Gliwicach, które użyczyło czaszek. W trakcie spotkania zaprezentowano badany materiał, ale także – co najważniejsze – wszystkie technologie, jakie miały być wykorzystane w badaniach.
W briefingu prasowym udział wzięło 45 redakcji ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych, w tym m.in. Polsat News, TVP, TVN24, RMF FM, Grupa Eurozet, Fakt, Super Express, Dziennik Zachodni, PAP, East News. Samo wydarzenie zaowocowało ponad 200 publikacjami, w tym jednoczesną publikacją w 2 największych serwisach informacyjnych „Wydarzeniach” Polsatu i „Faktach” TVN.
Briefing prasowy nie był jednak końcem komunikacji, a jej początkiem. Dwa dni później poznaliśmy pierwsze obserwacje dentystów, o których poinformowaliśmy media, a 2 tygodnie później zaprezentowaliśmy mediom wyniki analiz stomatologów wraz kompletem materiałów graficznych. Drugi set materiałów prasowych zaowocował ponad 400 publikacjami ogólnopolskimi, w tym m.in. materiałem okładkowym w Gazecie Wyborczej Katowice, a także licznymi wywiadami radiowymi w całym kraju, w tym m.in. w Radiu Nowy Świat, Trójce, TOK FM czy Eska.
Polsat "Wydarzenia", TVN "Fakty" - główne wydania
Model komunikacji wydarzenia był odsłonowy, składał się z teasera, w ślad, za którym poszło zaproszenia na briefing, slow-briefingu prasowego z prezentacją czaszek i technologii, a także setu informacji „after” oraz indywidualnych wywiadów pogłębiających.
Cały projekt, realizowany w okresie od 10 czerwca do 10 lipca wygenerował aż 660 publikacji prasowych, telewizyjnych, radiowych, internetowych o zasięgu 166,5 mln i dotarciu 9,1 mln, a także o wartości (AVE) na poziomie 1,4 mln PLN. (źródło danych: Press Service)
Ciekawostki:
- dentyści z Katowic byli pierwszymi stomatologami na świecie z prywatnego gabinetu, którzy podjęli się takich badań;
- projekt Dentim Clinic Medicover otworzył szerszy program „Dentyści dla Wiedzy”, który ma zaowocować kolejnymi badaniami;
- wiele technologii w tego typu badaniach zastosowano po raz pierwszy, w tym m.in. laser DiagnoCam czy skaner 3D;
- badanie czaszek było najgłośniejszym wydarzeniem w branży stomatologicznej w ostatniej dekadzie;
- informacja o badaniach pojawiła się we wszystkich największych stacjach TV w Polsce – TVN, TVN24, Polsat, Polsat News, TVP;
- istnieją realne szanse, że projekt zaowocuje dużą wystawą w Muzeum w Gliwicach;
- projekt cechował długi cykl żywotności w mediach – publikacje pojawialy się przez ponad 2 miesiące od briefingu
fot. Radosław Kaźmierczak